08 March 2011

The Stereotypical "Gemilang" on TV3.


hi..
hello semua..
salam sejahtera..
don't mistaken the title..it's just acting as attention whore..
semua mesti sudah tonton drama Gemilang..di TV3 right?
so, what did you guys say? Does the drama good? Inspiring?
well, let hear out what am i feeling about this drama shall we?


okay, for those who did not know yet about this, please visit its official site at Here.
Baiklah, sedikit synopsis mengenai drama ini. Berlatarbelakangkan sekitar tahun 70an, iatu pada 1977 Sekolah swasta yang pertama di pedalaman yang diusahakan oleh seorang anak muda yang berwawasan. Matlamatnya mudah – untuk mengubah nasib anak-anak remaja yang gagal dalam pelajaran – tapi perjalanannya masih belum pasti.

Saifullah (
SHAZ JASZLE) dibantu oleh Umar (KAMAL ADLI), Asma (TIZ ZAQYAH) dan Ruhana (TASHA SHILLA) membuka Institut Gemilang supaya dia boleh memberi peluang kedua kepada pelajar-pelajarnya. Mereka yang gagal atau yang tidak dapat menduduki peperiksaan MCE dan HSC amat dialu-alukan di sekolahnya.
Enough of the introduction..
Based to the current episodes, I’d say few things are quite off the expectation..

Pertama:
Since the background of this story was made in the late 70’s, we all will be expecting cara percakapan mereka akan seperti pada orang2 zaman 70 an. But it seems the director might be forgetting the missing point here.. para pelakon masih bertutur dialek orang sekarang lalu menjadikan ia a bit nonsense and a killing mode..  aku masih tak faham apa yang director cuba tekankan disini.. does the language is acting as a timeline bagi setiap generasi? Sepertinya semasa aku tonton drama ini, ia tak ubah seperti drama waktu sekarang, Cuma bezanya para pelakon berpakaian seperti orang 70an, dan propsnya juga sedimikian maksud.. truly it’s a mode killer la dude..

Kedua:
mahu menggambarkan para pelakon sebagai guru yang berkaliber, sanggup berkorban, serta supportive pada murid2..
but sorry to say, the teachers look a bit like model..they got good looks, handsome, beautiful.. does teacher need to be that good looking?
penonton dapat menangkap apa mesej yg hendak disampaikan, iatu tugas guru sebagai pembimbing serta pejuang pendidikan. 
tapi nampaknya nilai2 itu tidak diangkat dan highlighted dengan secukupnya. the rest of the airtime showing some unneccesarily love fighting scene..like a cat-dog-fight..
i'd say too much conflict for a teacher..
ok..a lot more, but i need to wait an idea descended from the heaven..
will be updated later..!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...