09 February 2011

Bagaimana nak kawal marah?

 
aku.marah.bengang. aku selalu nak marah.aku x tau. maybe aku berdarah cancer.maybe aku bertangan kidal.tp kenapa aku marah?sebab aku bengang.aku bengang sebab tu aku marah.tapi aku xsuka marah2.jadi aku cuba beberapa cara untuk kurangkan amarah yang membakar. marah itu api syaitan. sila baca : 

RELAKS!! there's nothing wrong for being angry. actually angry is useful in certain situation and condition. cuma marah itu kena kawal. marah,sedih,sunyi dan lain2 itu emosi dan manusia memang penuh dengan emosi. it's normal things for a normal people. dengan ade sume emosi2 itu, anda normal dan anda sihat dari segi mentally. 

express it wisely and that will help your emotion to be healthy all the time. healthy mental coexist with healthy physical.. luahkan emosi anda secara bijak..jangan tahan2..jangan tahan marah, tahan sedih, jangan tahan. kelak mind and your soul is gonna explode from within and by that time, you are no longer a normal person.. that time, anda sudah jadi mentally retarded and lost a sense of normality and sanity.. anda menjadi pesakit tekanan perasaan.. bad isn't it?

so please jangan tahan sumenye, luahakn pade mereka2 yg rapat dengan anda, luahkan dengan apa saja..dengan apa jua cara, yg penting cara itu tidak salah tidak menyakiti sesiapa dan yg paling penting anda puas dan dapat hilangkan emosi itu sume...

either way, please read these simple steps shall we:
  1. tidur. cara ini berkesan bila kita marah dalam keadaan mengantuk. kalu x ngantuk, buat sakit mata je ko nak pejam2 sampai tido. tapi setakat pejam2 mata pon boleh juga. karang dengar lagu lullaby pon boleh tido.... sementara tu bernafas la perlahan2 mase nk tido tu.. kompom ko akan cool down punye..hehe
  2. baring. kalu marah sila baring gerenti anda akan down and cool all the way to your ass. sila baring jika marah. ini terbukti. jika baring, anda akan rasa tenang, relaks dan aman. ini akan mengurangkan kemarahan dalam hati anda. namun awas jika anda sedang marah diatas jalan, tolong jangan baring di atas jalan. silap2 anda akan jalan terus.
  3. bernafas dalam - dalam.  jika marah, tarik nafas dalam2. ya, tarik melalui hidung, hembus keluar melalui mulut. itu teknik bernafas yang betol. tarik perlahan2, tahan seketika lalu ucap selawat keatas Nabi S.A.W sekali dalam hati, kemudian hembus perlahan2. terbukti.sila cuba ok,jangan tahan nafas lama2 kalu tidak sayonara anda flew away to heaven.
  4. istighfar. ambil wuduk dahulu, kemudian beristighfar, berzikir, bermunajat kepada Allah. memang akan membantu anda lebih tenang. Dari Allah kita datang, kepada Allah kita pergi.
  5. mandi. fikir secara logik. anda mandi, apa anda rasa selepas mandi? tenang. bersih. aman. selesa. jadi jika anda tengah marah di rumah, sila mandi secepat mungkin. jika anda tengah marah di pejabat, sila tunggu waktu tamat kerja, balik rumah, mandi sebab badan pon da berhapak2 dengan curahan peluh anda.
  6. berhenti.  jika anda sedang marah, berhenti. ya, berhenti bercakap, berhenti membuat kerja, berhenti membuat sebarang keputusan. hentikan segalanya dan tunggu hingga kemarahan anda reda. ingat, kesilapan besar adalah membuat keputusan/percakapan/tindakan dalam keadaan marah.


ok. itu saja. tapi pasti ada cara yang lain untuk mengawal marah. terpulang pada anda. hehheeehe..marah2 ni cepat tua...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...